Obrnené vlaky východného bloku

06.12.2014 17:53

    Obrnený vlak je druh vlaku ktorý je ozbrojený a opancierovaný. Väčšinou je ozbrojený delami a guľometmi. Obrnené vlaky boli používané od 19. storočia do 20. storočia ,ale ich používanie upadlo po vývoji silnejších kolesových vozidieľ. Ich nevýhoda bola neodolnosť voči sabotážam a útokom zo vzduchu. Obrnené vlaky sa ešte ukázali koncom 20. storočia v Druhej Čečenskej vojne a vo vojne v Juhoslávii.  

    U obrnených vlakoch sa môžeme stretnúť s 9 typmi vagónov a to sú: 

1. Delový vagón - zmes dieľ ,guľometov a raketometov umiestených v jednom vozni. 

2. Pechotný vagón - určený na prepravu pechoty ,taktiež môže byť osadený guľometmi 

3. Guľometný vagón - určený na protipechotný boj s ťažkými guľometmi 

4. Veliteľský vagón - určený ako mobilne veliace centrum 

5. Proti-tankový vagón - určený na boj proti obrneným cieľom ,vybavený tankovou vežou 

6. Platformový vagón - určený na transport vozidieľ a munície 

7. Spiaci vozeň 

8. Fremdgäret - Nemecký druh vagóna osadený vo vnútry tankom ,môžeme pozorovať napr. pri Improvizovanom obrnenom vlaku Hurban 

9. Raketový vagón - Vagón určený na prenos a odpal rakiet ,dnes sú používané v Ruskej federácii na prevoz a odpal rakiet RT-23 Molodec 

    Na Vagónoch sa dalo sledovať rozdielne pancierovanie. Na pancierovanie sa moholi použiť materiali ako: Pancierové dosky , betón alebo vrecia s pieskom. Obrnené vlaky boli zvyčajne eskortované pancierovími drezínami ako napr. MBV F34. 

                  Improvizovaný Pancierový vlak "Hurban" 

Obrnené vlaky v Rusku 

    Rusko malo dlhú tradíciu vo využívaní obrnených vlakov. Obrnené vlaky sa objavili v Rusku počas Prvej svetovej vojny. Tieto vlaky boli ťažko pancierované a boli vyzbrojené 105 mm húfnicami a 76.2 mm delami. Počas VOSR boli pancierove vlaky používané na oboch stranách revolúcie ,čiže u Bolševikov a monarchistov (neskôr Bielogvardejcov). Transibirskú magistrálu ktorú v tom čase okupovali Československý legionáry využívali pozdĺž celej magistráli pancierové vlaky. Nevýhodou Boľševických vlakov bolo že boli silne improvizované z osobných a nákladných vlakov ,a z toho vyplíva že boli silne poruchové. Ku koncu revolúcie mali Boľševici celkovo 103 obrnených vlakov. Najznámejšie vlaky boli: Volf, Nómer 152 "Molnija" , Nómer 27 "Burja Krasnych" a Nómer 36 "Lenin" 
                                                       Obrnený vlak Nómer 152 "Molnija" 
Počas Druhej svetovej vojny mali Sovieti mnoho obrnených vlakov ,ale väčšina ich bola stratená v roku 1941 ,počas operácie Barbarrosa. Vlaky boli stavané počas vojny ,kde veže boli nahrádazané prebitkovými vežami z tankov T-34 a série tankov KV (Kliment Vorošilov). Obrnené vlaky zohrávali veľkú rolu pri obrane Sevastopoľu a blokády Leningradu. Niektoré vlaky slúžili ako mobilné delostrelocké a protiletecké postavenia. Počas rokov 1941-43 bolo Sovietske velenie nútené upraviť aj pár vagónov na motorizované drezíny ako napr. MBV F34 alebo obrnené automobili Ba-10. 
 
                  Obrnená lokomotiva BR35 rok 1942 
                Železničné delo TM-1 
    Počas Studenej vojny obrnené vlaky boli použité počas Čínsko-Sovietskeho konfliktu. Sovietske velenie rozhodolo v roku 1970 pre štart vývoja nových obrnených vlakov ,ktoré by hliadkovali pozdĺž Trans-Sibirskej magistráli. Tieto vlaky boli včlenené do Železničných vojsk a každý z nich niesol jeden tank T-55 alebo T-72 , 10 obrnených transportérov , protilietadlové delá a vybavenie pre opravu koľajníc. Ku koncu Studenej vojny vyvinuli USA a ZSSR obrnené vlaky na odpal rakiet ICBM (Medzikontinetálne balistické rakety). Skracovanie rozpočtu a koniec studenej vojny viedli k odstaveniu týchto vlakov. Najznámejším typom bol vagón na odpal rakiet typu RT-23 Molodec. 
             RT-23 Molodec na Varšavskom termináli v Petrohrade 
 
*Mirenc*