Mi-24 časť 1. : Verzie vrtuľníku

10.10.2015 18:48

Mi-24A

(NATO: Hind-A) sa líši prakticky najviac od ostatných verzií a to záporným zdvihnutím pomocného krídla o 12 cm a presunutím závesov riadených rakiet vzduch-zem na koniec krídla. Strely typu 9M17P FALANGA alebo AT-2 naviguje pilot operátor pomocou riadiaceho prístroja. Prenos signálov a povelov si vyžiadal nainštalovanie anténneho systému do malého výstupku . Otočný guľomet zostal vpredu stroja. Najväčšou zmenou oproti ostatným MI-24 bola kabína. Na rozdiel od napríklad MI-24D nie je pilot veliteľ a pilot operátor nad sebou ale za sebou, čo nebolo dobré pre dobrý rozhľad. Toto bolo častou príčinou pádov alebo zostrelením vo vojne v Afganistane. A preto MI-24A zostal iba pri prototype. Dokonca dnes je jeden MI-24A v používaný v službách letectva Vietnamu.

Mi-24A Vietnamského letectva

Prvý prototyp Mi-24A ešte bez krídel

Interiér pilota-operátora

Mi-24U

(NATO: Hind-C) Je školská verzia (cvičná) bojového Hindu, odvodená od MI-24A. Výzbroj tvorí ľahký guľomet a riadené strely. Inštruktor sedí na mieste pilota-operátora.

MI-24D

(NATO: Hind-D) Je najrozšírenejšia verzia MI-24 používaná aj u nás. Vznikol dosť radikálnou rekonštrukciou predchádzajúceho Mi-24A na základe tých skúseností bol interiér aj z pilotmi presunutý na miesto aké poznáme z dnešných MI-24. Prax z Afganistanu ukázala že posádka v rozsiahlom ,a totiž málo chránenom  ,,skleníku´´ kabíny, je zraniteľná viac ako je pre bojový vrtuľník ,,zdravé´´. A tiež že guľomet nevykazuje potrebný účinok. Viditeľnosť bola kvôli šikmému zasklením obmedzená a musela sa prestavať. Nové priestory sedačiek a posádky boli oddelené a lepšie pancierované. Pre technika bolo vyhradené miesto medzi kabínou a nákladným priestorom. Boli vylepšené snímacie systémy a navigácia. Pri podvozku bol nainštalovaný snímač DUAS. Systém navigácie riadených rakiet je poloautomatický. Operátor len udržuje cieľ v zamerovači a systém vyhodnocuje odchylku a polohu strely. Predná podvozková noha v MI-24A bola celkom uzatvárateľná a na D-čku sa  prerobila na čiastočne uzatvárateľnú. MI-24D sa začal sériovo vyrábať v roku 1975 za ten čas výroby sa začali dorábať rôzne prerábania zmien a doplnkov. Na vrtuľník bol pristavaný aj prístroj ktorý deformuje infračervené žiarenie vrtuľníku a slúži aj ako ochrana pred riadenými raketami.

Slovenský Mi-24D počas manévrov, pôvodne čsľa

 

MI-24DU

Ako mak MI-24A svoju školskú verziu tak má aj MI-24D. Okrem guľometu ktorý bol odstránený, stále bola presnosť rakiet rovnaká ako u základnej verzií. Miesto pilota operátora zaujal letecký inštruktor. Jeho palubná doska bola plne obsadená letovými prístrojmi.                                                                  

Slovenský Mi-24DU v Malackách

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mi-24RCh

(NATO: Hind G2) Je dalsia odvodená verzia . Je určený pre komplexný chemický prieskum. Odpaľovacie zariadenie vzduch – zem spoločne z elektronikou, prístrojom pre zameriavanie a vysílanie  anténou vpredu trupu je demontované a namiesto ich nesie prístroje pre chemický prieskum. Namiesto riadených rakiet je sonda na vzorky zeme. Na pravej strane stroja je vypuklé okienko a aj je pridané okno na podlahe v nákladnom priestore. Pridané je aj na krídlach zariadenia pre značkovanie ako je napríklad v BRDM-2. MI-24RCh bol použitý prvý krát v Pripjaťi pri černobylskej katastrofe a v Aralskom jazere.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mi-24K

(NATO: Hind-G2) je odvodený z MI-24RCh pre plnenie taktickej úlohy prieskumu, lokalizáciu cieľov a rýchlemu predaniu vojskám a delostrelcom. V nákladnej kabíne je pracovisko navigátora a dodatočné bloky elektroniky. Stroj bol vybavený aj z laserovým diaľkometom, protipozemné strely. Na krídlach sú zavesené prídavné nádrže a elektronické podvesy.

Mi-24V

(NATO: Hind-E) vznikol z predchádzajúceho Mi-24D montážou výkonnejších motorov TV3-117V, ktoré zlepšili výškové vlastnosti vrtuľníku. Tieto nedostatky poukázal v vojne v Afganistane, kde prevažná časť bojov prebiehala v horách. Hlavnou zbranov sa stalo max.8 protizemných striel šturm AT-6 nesených a odpaľovacích z trubkových vypúštacích zariadení. Dvojitý kryt optiky, plechový a z pancierovaného skla chráni citlivé časti prístroja pred poškodením ale aj znižuje citlivosť pri ovládaní. Stroje mali aj prídavné svetlomety, antény a rádiolokátory. Kazety ASO-2V sa presunuli pod krídla. Pridalo sa ochladzovanie motora a zariadenie EVA na montované výstupné trysky. Na krídla sa mohli dávať všetky možnosti MI-24.

český Mi-24V na CIAF

 

Mi-24P

(NATO: Hind-F) vznikol na základe požiadavok pre vyššiu účinnosť paľby v cieľovom priestore pri plnení úloh priamej leteckej palebnej podpory pechoty a tankov. Pohyblivý rotačný guľomet bol odstránení a nahradil ho dvojhlavnový pevný kanon ráže 30 Mm, umiestnený na pravej strane trupu. Zmenu dostala aj samozrejme aj elektronika spojená z zbranovým systémom. Hind-F je dnes rozšírený hlavne v Rusku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                          Mi-24P v Afganistane ( fotka je z filmu )

                                                                                                             

 

 

 

 

 Jaroslav Roziak