Bombardovanie Juhoslávie časť 1. - 24.3. 1999

V tomto článku sa nebudem venovať tomu, čo predchádzalo bombardovaniu cieľov v bývalej Juhoslávii. Budem sa venovať konkrétnym dňom a incidentom, ktoré toto bombardovanie sprevádzali.

19:55 belehradského času začínajú letecké nálety.

Juhoslovanské letectvo vysiela do vzduchu 5 strojov MiG-29, keď radary zachytili stroje USAF a NATO.  
 

Prvé dopady

Prvá raketa dopadá do kasárni v meste Prokuplje o 19:50, kde zomiera prvá obeť náletov v Juhoslávii - vojak Boban Nedejlković. ďalšie bomby a strely dopadajú na bunkre v Kuršumliji, zomiera 12 vojakov. 
Letisko Batajnica je bombardované o 20:38.
Ešte tej noci sú bombardované tri vysielače RTS (Radio-Televizija Srbije) a niekoľko vysielačov v meste Velika Jastrebica. Rakety a bomby zasiahli riadiace budovy a ovpylvnili mobilnú sieť Mobtel.

                                                     Belehrad po prvej vlne bombardovania

MiGy-29 z Nišu 

Dva stroje vzlietajú z letiska v Niši a sú navádzané nad južné Srbsko a Kosovo proti zatiaľ neznámym útočníkom. Sú však zachytené stíhačmi NATO. Jeden MiG-29, pilotovaný Draganom Ilićom je poškodený, keď jeho stroj zasiahne raketa AIM-120 vypálená z holandského F-16AM. Núdzovo pristane bez jedného motoru. 
Druhý MiG-29 pilotovaný Ilijom Arizanovom je zostrelený americkým F-15C (pilotovaný Cesarom Rodriguezom).
 

MiGy-29 z Batajnice

Ďalšie dva MiGy-29 vzlietli z Batajnice. Dvojica bola zachytená jedným strojom pilotovaným Mikeom Showerom. MiG-29 pilotovaný Nebojšaom Nikolićom bol zostrelený. 
Druhý MiG začne s Američanom viesť letecký súboj. MiGu však zlyhá elektronika a rozhodne sa vrátiť naspäť na základňu. Domovská základňa Batajnica je však pod útokom. Rozhodne sa preto pristáť v belehradskom letisku Nikoly Tesla. Aby MiG skryli, rozhodli sa ho zaparkovať pod krídlo vyradeného dopravného lietadla.
 

Vlastný zostrel

Posledný MiG-29 vyslaný toho dňa do vzduchu čaká podobný osud ako MiGy predošlé. 
Stroj pilotovaný Predragom Milutinovićom zrazu začne zlyhávať. Stroju vypadne radar a zlyhá elektrický generátor. Pre tieto problémy sa rozhodne pristáť v Niši. Jeho stroj však zachytil systém 2K12 Kub juhoslovanskej PVO a v domenní, že ide o americký stroj, MiG zostrelil. Pilotovi sa však podarilo vyskočiť. 
 

Bombardovanie Juhoslávie časť 2.  - 25.3. 1999

Tešanovićov MiG-29

Počas pristávania na letisku Ponikve Slobodan Tešanović poškodil svoj MiG-29, avšak úspešne sa katapultoval.

 

Ďalšie MiGy z Batajnice

Dva MiGy-29 z Batajnice boli vyslané, aby zachytili osamotený stroj letiaci z Bosny. Preleteli cez hranice, avšak boli zachytené dvoma americkými F-15. Oba MiGy zostrelil Jeff Hwang. Pilot Slobodan Perić stihol vyskočiť. Neskôr bol nájdený políciou Republiky srbskej, ktorá ho eskortovala späť do Juhoslávie. Druhý pilot Zoran Radosavljević nestihol vyskočiť a zahynul.
                                                               Jeden z MiGov-29 zostrelených 25.3. 1999 nad Bosnou
 

Nehoda Orau v Kosove

Počas pozemných útokov na ciele UČK pilot (Života Ďurić) ľahkého bitevníka J-22 Orao zahynul, keď počas útoku narazil do kopcov v Kosove. UČK alebo NATO zostrel nikdy nepriznali.
 

Polnočné bombardovanie

V noci z 25. na 26. marec dopadlo 20 rakiet na letisko v Ladevci, pričom desať striel dopadlo na drahú letiska a dve strely dopadli do neďalekej obce Cvetka.
Bombardovanie okolia obce Leskovac, bolo trafených a zničených 500 objektov.
Dom pána Arnautovića v Katrge sa stal tiež cieľom rakiet, našťastie nikto nezahynul. Rakety dopadli aj do oblasti dediny Otroci.

Bombardovanie Juhoslávie časť 3. - 26.3. 1999

Bombardovania kasární

Len počas celého dňa 26.3. bolo zničených 40 vojenských inštitúcii, hlavne kasární. Cieľom sa stali hlavne oblasti s jednotkami PVO a rádiostanicami alebo inými telekomunikačnými prostriedkami.
                                                      
 
Jaroslav Cabuk